ROZHOVOR
Aroy Dee: "Vést label pro mě není jen nějaká trendy záležitost..."
Praha si poslední dobou s počtem zajímavých večírků hlavu neláme. Tuto sobotu však žolík padl milovníkům analogového zvuku, klukům z vinylového labelu Endless Illusion. Neúnavní kolektoři holandských persón si na svém dalším "Haas Effectu" splní svůj velký sen. Po Marsmanovi, šéfovi Créme Organization, DJ TLR či legendě I-F, vám naservírují hlavní představitele vysoce respektovaného amsterdamského labelu M>O>S Recordings. Zvukový profesor Ma Spaventi, G-String a Aroy Dee se v sobotu vyřádí na pódiu v Crossu jak živě, tak i jako DJs. A právě šéf labelu M>O>S Aroy Dee odpovídal klukům na pár otázek...
Jak se právě teď máš, Stevene? Jak už víme z těch málo dostupných informací o tobě, prošel sis celou elektronickou hudební historií a z tvých setů cítíme jasné ovlivnění sedmdesátkami, osmdesátkami i devadesátkami… Jsi velký fanoušek italo disca, milovník Chicaga a Detroitu. Můžeš popsat českému publiku, co nejvíce charakterizuje tvé sety?
Pro mě je hrozná nuda, když musím poslouchat DJe, který hraje jen jeden jediný styl po celý večer. Miluju rozmanitost v hudebním výběru napříč různými obdobími, v nichž tyto skladby vznikaly. Track, který vyšel minulý týden, může být stejně naléhavý jako nahrávka z roku 1983. Dobrý set je pro mě souvislý vyvážený příběh, který v sobě však také skrývá spoustu překvapení a nečekaných zvratů. Ideální je, když tě povznáší, neustále překvapuje a citlivě spojuje hudbu staršího data s tou aktuální, absolutní krásu naopak s něčím hodně syrovým, je v něm hluboký smutek a zároveň příval radosti... Ostatně už v sobotu vám dám příklad, jak by to asi mělo vypadat. Také mi moc nesedí DJs, kteří jsou za mixem až příliš vážní a zahledění do techniky, vůbec nekomunikují s publikem a snaží se neustále jen o to, aby míchali zcela bezchybně svoji nejlepší muziku.
Na tvém labelu M>O>S Recordings právě vychází již páté EP R-A-G, což je vlastně tvůj projekt s G Stringem a Marco Spaventim. Kromě temného "offbeatu" "The Conversation" a vyložené dancefloor pecky "We Are Not Alone", jsou na desce také dva pomalejší, úžasné emotivní "hypno jam" tracky "The Visitors" a "Medical Condition". Jak dlouho vznikal tento zářez do katalogu a jak se vlastně ve třech lidech pracuje na takovém EP?
Když máš po ruce takové parťáky, jako jsou Marco a Gijs, vždycky si s nimi tu společnou tvorbu musíš užít... Navíc nás nikdy netlačí žádný deadline k odevzdání tracku a tak vždycky jen blbneme ve studiu se všemi těmi tolik inspirujícími synťáky. Někdy máme věc hotovou za deset minut, jindy si zas její jednotlivé části posíláme mezi sebou a znovu a znovu je předěláváme, dokud to není přesně to, co jsme od toho očekávali. Třeba právě track "The Visitors" vznikl komplet při jednom takovém našem jamování... Dva chlápci z Británie přišli na návštěvu do našeho studia, seděli na gauči a pili pivo, zatímco my jsme tam zrovna vytvářeli rytmiku a deep aranže. Vytáhli jsme jim tam mikrofon a bylo hotovo. Když jsme ve studiu, navzájem na sebe reagujeme, což v praxi znamená, že třeba jen popíjím na gauči, Marco vystřihne zajímavou melodii, já se nechám strhnout, vyskočím a podbarvím ji nějakým beatem. Gijs k tomu zas na místě vymyslí nějakou nosnou linku a pokud máme svůj den, všechny tyto kousky už drží pěkně pospolu...
Celkem fascinující věcí je tvůj promo styl. V dnešní době masivního internetového "spamování", kde chce být každý se svým projektem co nejvíc vidět, zdá se, že M>O>S tyto praktiky úplně ignoruje. Sem tam se mihne nějaká fotka "test pressu", pár dnů před vydáním nahodíš ukázky a to je všechno... Jak to ty sám cítíš?
Vést label pro mě není jen nějaká trendy záležitost s touhou po zviditelnění se, spíše se snažím hledat takovou muziku, která bude nadčasová... Naštěstí mám jako architekt fajn příjem, takže mi prodejnost jednotlivých nosičů vůbec nesvazuje ruce. Tím pádem mám absolutní svobodu a mohu vydávat jen to, co je blízké mému srdci, a není mou povinností, abych se zavděčil úplně všem... Pro mě je dobrá nahrávka jen taková, která nepodléhá nějakému datu expirace, ale zůstává odolná v čase vůči všem aktuálním trendům kolem. Proto nepotřebuje M>O>S Recordings ono internetové "spamování", to sama muzika, která zde vychází, by měla na dlouhou dobu tuhle značku prodávat... Je to mnohem lepší reklama, než ten limitovaný čas, kdy ti daný post na sociálních sítích vydrží do doby, než ho převálcuje další. Navíc mám pocit, že fanouškovskou základnu lidí, kteří se o hudbu opravdu zajímají, už má label M>O>S opravdu slušnou... A pak jsou tu velké distribuce jako Rush Hour nebo Delsin, kterému šéfuje Marsel van der Wielen, a v tomhle ohledu obě odvádí naprosto skvělou práci!
Marco Spaventi je momentálně jeden z nejuznávanějších a nejvyhledávanějších zvukových inženýrů v Holandsku. Stojí za masteringem desek takových producentů jako Tom Trago, Claro Intelecto, Conforce, Juju & Jordash, Palms Trax a mnohých dalších... Je to muž číslo jedna i pro M>O>S Recordings, nebo svěřuješ zvuk tvých releasů občas i do jiných rukou?
Nikdo nemasteruje jako Marco Spaventi. On je podepsaný pod zvukem každého našeho vydaného titulu a jeho i historicky první práce byla také právě pro M>O>S. Většinou jsou po jeho zásahu producenti velmi překvapení, že ty jejich skladby zní ještě lépe, než si dokázali vůbec představit... Marco je také tajnou zbraní projektu R-A-G - to proto má pak naše muzika tak hutný zvuk!
Víc než při live setu tě můžeme vídat spíš s DJ bagem za gramofony. V Praze si ale (kromě back 2 back setu po boku jednoho z nejrespektovanějších holandských underground DJs G Stringa) dáš i "sváteční" R-A-G živák. Budete jako vždy improvizovat a jamovat přímo na místě, nebo máte připravený nějaký koncept?
Myslím, že to bude od každého trochu... Připravíme si základy a melodie, které pak můžeme používat ve vrstvách a jam z našich mašinek může začít! Na začátku si jen něco lehce načrtneme a pak můžeme vyrážet nejrůznějšími směry v závislosti na atmosféře, která se přímo na místě vytvoří. Jednoduše se necháme vést... Postupem času mohu do tohoto živáku také přidat svůj hlas. Pro pražskou show máme připravený tzv. "airplane-proof-setup", což v praxi obnáší TR 707, 101ku pro basové linky a hromadu nejrůznějších efektů. Bicí automat MFB 522 se vejde do kapsy a má naprosto úchvatné beaty, takže ten samozřejmě bereme taky! Milujeme analog, ale pro potřeby cestování jsou pro nás ideální i jednoduché digitální synťáky s nekonečnými možnostmi využití...
Už několikrát jsme se přesvědčili, že si to na pódiu hodně užíváš. Chápu, že když hraješ na festivalu před tolika lidmi nebo pro narvaný klub, tak je to strhující. Ale viděli jsme tě hrát i v Berlíně jen pro hrstku lidí a z našeho pohledu sis to užíval tak, jako kdyby to bylo tvoje poslední vystoupení v životě, a tu tvoji energii jsme obdivovali. Máš na to nějaký svůj recept?
Když hraju, tak je mi úplně jedno, jestli mým publikem jsou tři kamarádi, nebo obrovský dav na festivalu. Jsem prostě tam a snažím se v ten moment ze sebe vydat vše a vytvořit noc, na níž nezapomenu já, ani lidi, kteří se přede mnou právě nachází... Opravdu mě baví poslouchat hudbu, kterou mám rád, na pořádným zvukovým aparátu, takže bych se určitě dobře bavil i bez publika... :) A když jsme u toho davu... Mnohem raději budu hrát pro hrstku lidí, kteří se dobře baví a jsou do hudby zapálení, než pro obrovský dav lidí pod pódiem, které má muzika vlastně vůbec nezajímá.
Tvůj druhý největší koníček je architektura. Dokonce jsme někde i četli, že určité tracky jsi napsal po navštívení některých měst či míst. Víš něco o pražské městské struktuře?
Ano, Prahu jsem navštívil už několikrát a krásu vašeho města jsem si zamiloval! Hlavně židovský hřbitov mě neskutečně inspiroval. Strávil jsem tam skoro celý den, měl jsem s sebou skicák a všechno jsem si pečlivě zaznamenával... Myslím si, že to místo bylo tolik tajemné s impozantní historií! Na jednom místě se v ten okamžik setkaly krása, dekadence, chaos i příroda... Naměřil jsem si tam jednotlivé náhrobky, takže když se teď podíváte na mé náčrty, můžete v tom klidně vidět nějakou metropoli plnou křivých rozpadajících se mrakodrapů. Taková krása mě pak snadno žene k další hudební tvorbě...
O dlouho očekávaném albu Marco Spaventiho na tvém labelu už si šeptají i ptáci v Amsterdamu na střeše... Co dalšího ještě můžeme od M>O>S Recordings letos očekávat?
Mám pocit, že Marcovo album bude jedním z těch TOP počinů letošního roku. Pracoval na něm dva roky a ta deska už konečně dostává svůj tvar... Netlačil ho přitom žádný deadline a tak by se mělo jednat o hodně osobní a unikátní věc. V únoru by mělo této desce předcházet EP "Balla!" a Marco vám určitě některé skladby z alba v Praze představí... Další 12" mají na svědomí Stephen Lopkin a Andrew Redhand a pod hlavičkou R-A-G už máme připravené další kousky k vydání. Na cestě je i další materiál pro můj sublabel Cos_Mos. No a pokud (po dvou letech od alba) najdu dostatek inspirace prolomit ticho, měl by letos přijít "mysterious comeback" Aroy Dee. :) Nemůžu se dočkat, až vám svůj nový materiál pustím v Praze!
Děkujeme za rozhovor a uvidíme se v Cross Clubu! :)
Ptala se Endless Illusion crew v lednu 2016.
foto: archiv
Majitel labelu M>O>S Recordings, holandský DJ a producent Aroy Dee se představí poprvé v České republice a to v sobotu 6. února na akci Haas Effect v klubu Cross.
Original interview:
As we already know, from the few available informations, you went natively through the whole electronic music history. In your sets we feel the influence of 70’s, 80’s and 90’s music. You are Chicago and Detroit lover and a big fan of Italo-Disco. Can you describe to us, specially to our Czech audience, what most characterizes your sets?
I like diversity in musical choice, for me a DJ just playing one style throughout the evening is quite boring to listen too. I like to mix up music from different ages. A track that came out last week can be as urgent as a record from 1983. For me a good DJ set has to be coherent, but also full of surprises and can take you in different unexpected directions. It should be an uplifting and surprising journey through music, connecting the present with the past, beauty with rawness and happiness with sadness. If i will succeed in that is up to you to decide in two weeks! Furthermore I dislike DJs who take themselves too serious, not making any contact with the crowd just minding their own little over-concentrated business, the type of DJ which is more concerned about flawless mixing then with an outstanding selection of music.
Your label M>O>S is just releasing a new fifth R-A-G EP, which is actually your project with G String and Marco Spaventi. In addition to the dark offbeat track "The Conversation" and dancefloor hit "We Are Not Alone”, we can also find another two slower, amazing and emotional hypno jams called "The Visitors" and "Medical Condition”. How long this record was created and how was the work in three member group, I mean specially on this EP?
I always enjoy making music with my R-A-G compadres Marco & Gijs. There is no stress that we should end up with a finished track, there's just the fun of spending time together with some inspiring synthesizers. Sometimes we finish a track in 10 minutes, sometimes we keep on sending each other elements of a track, change it and then redo it again. "The Visitors" for example was recorded in one session. Two British visitors came to our studio and were hanging on a coach with a microphone and a beer while we were playing some deep melodies and beats. Before we even realized this deep soundscape appeared. When we are in the studio, me, Marco and Gijs always react on each other: Sometimes i just sit on the couch with a drink, Marco plays a melody, I hear something which inspires me, jump up and add a beat. Gijs is fooling around with a deep synth line and on a good session all those pieces fit together.
Your promo style is fascinating. Nowadays of massive internet spamming, where everyone wants to be the most visible with his project or his work, it seems to me, that M>O>S is completely ignoring these practices. Sometimes You just upload test press photo and snippets few days before the release date and that’s it. How do you feel personally about this situation? What is your personal opinion on this matter?
For me running a label is not about fashion and being hip, but about releasing music which can stand the test of time. Fortunately my profession as a architect generates some income, so I am not financially depending on my label. This gives freedom in releasing what lies close to my heart rather than pleasing any audience. For me a good record doesn't have an expiring date and should be resistant to the craze of the day. In that perspective promoting M>O>S is not based on "internet spamming" but the music itself should promote the label through the years. This goes beyond the limited timespan of focus on social media and internet. I think M>O>S has a stable fan-base of people really interested in music. Besides this, there is some serious promotion going on: Rushhour does great work in distributing the label, and Nomorewords (Marsel van der Wielen mr Delsin) handles the promotion.
Marco Spaventi is currently one of the most respected and most popular sound professors in the Netherlands. He mastered the work of producers like Tom Trago, Claro Intelecto, Conforce, Juju & Jordash, Palms Trax etc. Is he in mastering the number one for M>O>S Recordings or do you confide this job to someone else?
Nobody else masters like Marco Spaventi, he does all M>O>S releases. M>O>S was actually the first label Marco started mastering. The artists are always really surprised when they listen back to their mastered tracks and they sound better than they could imagine! Marco is also the secret weapon why our R-A-G productions sound so heavy.
People can see you mostly with DJ bags behind the turntables than behind the live sets. But in Prague we will be able to see and hear your festive R-A-G live show (except b2b DJ set alongside one of Amsterdam's most respected underground DJ mr. G String). You will improvise and jam "on the spot” as always, or do you have prepared something conceptual?
I think we'll do a bit of both: we will prepare patterns and melodies which we can use in layers, but with those ingredients we jam the hell out of our machines. We start with a more or less layed out track, from there we can travel all directions and let the atmosphere of the moment guide us to wherever it leads us. Lately we also add vocals to our set, i can sing but i'll try too. For our show in Prague we'll be traveling with a "airplane-proof-setup" with the TR 707, a 101 for the baselines and bucket loads of effects. The mfb 522 rhythm box fits in my pocket and it has awesome drums, so we'll also carry that one with us. We like analogue gear, but also love the endless possibilities of digital softsynts, and those are easy to travel with too.
Several times I was convinced that you really enjoy being on stage. I understand that it is engrossing to play for overcrowded audience. But I saw you in Berlin, where you played for a handful of people and it seemed that you enjoyed it as if it was you last performance in the life. I admired your energy. Do you have your own instruction for that?
When I play, it doesn’t matter if it is for an audience of 3 lonely friends or a festival with a huge crowd, I get into it and I try to give everybody and myself a really good night. I enjoy listening to music on a solid sound system anyway, so i would even enjoy myself even without audience. About the size of the audience: I rather play for a "handful of people" who are really enthusiastic and into the music, then for a huge crowd of people who do not really care about my music.
Your second biggest hobby is architecture. I even read somewhere that certain tracks you wrote was made up after visiting some cities or special places. Do you know anything about Prague's municipal structure?
Yes I visited Prague already several times, and love the beauty of the city. Especially the jewish cemetery inspired me: I spent almost a whole day there making sketches in my sketchbook. I thought the site was so mysterious, loaded with an impressive history. The beauty of decay, chaos and nature combined. The sketches I made take away the scale of the tombstones, so if you look at the sketches it might as well be a metropole with crooked and twisted decaying skyscrapers. This kind of beauty certainly drives me to make music.
And at the end... These days, on the roofs of Amsterdam, birds are singing magnificent song about the long awaited album by Marco Spaventi. What else can we expect from M>O>S Recordings in 2016?
I think Marco's album will be one of the highlights on M>O>S coming year. Marco worked on it for more than 2 years, and the album slowly took shape. Without deadlines, just taking his time to make a very personal and unique album. This month a 12'' will appear as an introduction to the album, and Marco will certainly perform some of the album tracks in Prague. Also coming up is a second 12'' of Stephen Lopkin and Andrew Redhand. Furthermore R-A-G has some tracks lined up for a next release and a new COS_mos is on it's way. If I find inspirition myself, 2016 will also be the year of a mysterious comeback from Aroy Dee breaking the silence after the album release in 2014. Can't wait to play some of these tunes in Prague!