ROZHOVOR
Afrika Islam: "Tehdy nebylo žádnĂ© YouTube, aby ses mohl podĂvat znova..."
Je to uĹľ 15 let od chvĂle, kdy Afrika Islam prvnÄ› pĹ™ijel do Prahy, tehdy s WestBamem hráli v Radosti a na GarážĂch. Na euforii tĂ© doby mĹŻĹľeme dnes uĹľ jen vzpomĂnat. A protoĹľe vzpomĂnky jsou hodnÄ› dĹŻleĹľitĂ© a ÄŤasto impozantnĂ, pĹ™emluvil jsem Afriku k neobvyklĂ©mu rozhovoru, kterĂ©mu se uĹľ vĂce jak 10 let vzpĂral. TotiĹľ, vzpomĂnat na doby konce 70. a začátku 80. let, kdy byl malĂ˝ kluk, kterĂ©ho jeho táta Afrika Bambaataa s sebou bral na turnĂ©, na dobu, kdy se jeho kariĂ©ra dostávala na vrchol, na chvĂle, kdy spolu s jednou zaÄŤĂnajĂcĂ taneÄŤnicĂ tancovali ve Studiu 54, na jeho turnĂ© s Michaelem Jacksonem, na atmosfĂ©ru tĂ© doby. A Ĺľe Afrika má skuteÄŤnÄ› na co vzpomĂnat!
Afriko, za poslednĂch 15 let jsi v ÄŚechách odehrál bezpoÄŤet vystoupenĂ. Která z tÄ›ch parties nebo festivalĹŻ je pro tebe "most wanted"?
Zcela jednoznaÄŤnÄ› - Summer Of Love!
TeÄŹ vlastnÄ› takĂ© pĹ™ijĂĹľdĂš na Summer Of Love, ale klubovou edici SOL Clubbing - párty jmĂ©nem GTFCKD v klubu Lávka. Co je u tebe novĂ©ho?
Hele, moje muzika byla vĹľdycky o tom, abych byl pĹ™ipraven zmÄ›nit ji bÄ›hem jednĂ© jedinĂ© minuty. A tak je to i nadále. NynĂ uĹľ se však nechci vyhraĹovat tak jako v poslednĂch patnácti letech, ale uÄŤĂm se vyuĹľĂvat veškerou dostupnou hudbu. TakĹľe dnes hraju všechnu hudbu, co jĂ jen kolem nás je...
Tvoje koĹ™eny jsou v 70. letech, kdy jsi jako kluk zaÄŤĂnal tancovat a hrát. JakĂ© to je, dĂvat se zpátky na ty ÄŤasy?
KdyĹľ jsme zaÄŤĂnali, nebylo zatĂm vĹŻbec nic jinĂ©ho, neĹľ prostÄ› chuĹĄ hrát, tancovat a bavit lidi. ProstÄ› to jen dÄ›lat, protoĹľe jsme milovali tu svobodu, kterou nám hudba tĂ© doby nabĂzela. Bylo to neskuteÄŤnĂ© obdobĂ, dnes uĹľ se to jevĂ spĂš jako iluze. Muzika nás dostávala opravdu nahoru, do transcedentna a my tĂm naplno Ĺľili. A taky jsme mÄ›li rádi drogy... Hip-hop byl tehdy dalšĂm novĂ˝m nebezpeÄŤĂm, něčĂm dost dobrodruĹľnĂ˝m a skvÄ›lĂ˝m. Nikdo nic a nikoho nekontroloval, muzika si Ĺľila svĂ˝m Ĺľivotem a kaĹľdĂ˝ do nĂ svobodnÄ› pĹ™inášel, co sám cĂtil. A dnes? Z pohledu mĂ©ho mládĂ je dnešnĂ pohled na hudebnĂ svÄ›t dost tristnĂ. TeÄŹ je všechno, dance, rap, hip-hop, rock, prostÄ› ĂşplnÄ› všechna muzika nÄ›kĂ˝m Ĺ™Ăzena a kontrolována, lidem hudba dnes dává mĂ©nÄ› a mĂ©nÄ› a mĂ©nÄ›... Pro mÄ› je to ale nová forma zábavy, sledovat všechny ty novĂ© hudebnĂky, jak jsou jako loutky v něčĂch rukou. O to vĂc si vážĂm tĂ© doby, kdy jsme my sami Ĺ™Ădili sebe. Dnes je to jen zábava a já se skvÄ›le bavĂm. Ĺeknu to jednoduše - všechno tohle vidĂm a uĹľ chci jen a pouze hrát. Ĺ˝Ăt svĹŻj Ĺľivot po svĂ©m, svĂ˝m zpĹŻsobem. Frank Sinatra to Ĺ™ekl nejlĂ©pe: "Ĺ˝Ăt svĹŻj Ĺľivot!"
Vzpomeneš si na nÄ›jakou pĹ™Ăhodu z tĂ© doby?
Ha ha, pravdivĂ˝ pĹ™ĂbÄ›h, jo? Byl jsem malĂ˝ kluk a a šel jsem ven z domu, za roh, kde mĹŻj táta Afrika Bambaataa a Grandmaster Flash právÄ› utvářeli novĂ˝ styl, pozdÄ›ji nazvanĂ˝ hip-hop. Chodil jsem tam dennÄ›. A tancoval jsem celĂ© hodiny... ŽádnĂ© drogy, jedinÄ› láska k novĂ© hudbÄ› a k novĂ© cestÄ›. Byli tam lidi všeho vÄ›ku a všech barev, byli tam zbranÄ›, byli tam B-boys a B-girls, gangsteĹ™i. Nebyl žádnĂ˝ internet, žádnĂ© mobily, jedinĂ© bylo to, co jsi mohl slyšet nebo Ĺ™Ăkat. A bĂ˝t šťastnĂ˝ za kaĹľdĂ˝ moment s tou novou hudbou. A kdyĹľ se dohrálo, nebylo žádnĂ© YouTube, aby ses mohl podĂvat znova. Bylo jen to, co sis zapamatoval, co sis proĹľil a proto jsi přÚtÄ› pĹ™išel znovu, abys to zaĹľil znovu, opÄ›t a opÄ›t. Byly to doby, kdy jsi byl jen šťastnĂ˝ a hlavnÄ› sám sebou...
Henry G & Afrika Islam
VĂm, Ĺľe pamatuješ Studio 54 v jeho nejvÄ›tšà slávÄ›. MyslĂm, Ĺľe jsi tam dokonce hrál jako rezident, ne? JakĂ© máš vzpomĂnky na ten klub?
Rezident? Ne, to ne... Ale nÄ›kdy jsem hrál v hornĂm sále, kde byl VIP Room. A hrál jsem tu naši novou muziku, hip-hop. To jsem byl ještÄ› malĂ˝ kluk, ale táta mÄ› ÄŤasto nechával tancovat s Rock Steady Crew v hlavnĂm sále. DÄ›lali jsme svoji vÄ›c - propagovali novou muziku, hip-hop. Respekt a mĂr Andy Warholovi! A jakĂ© bylo Studio 54 opravdu? Wow! Byl to naprosto svobodnĂ˝ kus mĂsta v NYC, absolutnĂ Ăşlet. CelkovÄ› to byla putyka, a kdyĹľ Ĺ™Ăkám putyka, myslĂm opravdu putyka. PodĂvejte se na tenhle film, je to tam hezky natoÄŤenĂ©.
KdyĹľ uĹľ jsi mluvil o svĂ©m otci, Bambaatovi - vĂm, Ĺľe nebyl jen tvĂ˝m otcem, ale byl pro tebe velmi dĹŻleĹľitĂ˝ a uÄŤil tÄ› muziku. Od Planet Rock po to, Ĺľe spolu dnes opÄ›t hrajete jako Charlie Funk. Kdo je pro tebe Bambaataa doopravdy?
Tak nejdĹ™Ăv zaÄŤnu souÄŤastnostĂ... PoslechnÄ›te si tohle - to je Charlie Funk, já a Bambaataa dnes. A kdo pro mÄ› Bam byl? UÄŤitel, "master of record", otec, bojovnĂk za svÄ›t v mĂru, myslitel. JedinĂ˝, The One! Vyzyvatel. Velká noha... VĹľdy byl osobnost. Bylo těžkĂ© ĹľĂt v jeho stĂnu, vedle nÄ›j. Je tĂm, kĂ˝m chtÄ›l bĂ˝t a Ĺľije v naprostĂ© svobodÄ›. A pak je tu hudba a byznys s tĂm spojenĂ˝. Otec spojil desĂtky umÄ›lcĹŻ a ovlivnil miliĂłny lidĂ. Je opravdovĂ˝m turntablistou, skuteÄŤnĂ˝m DJem. A opravdovĂ˝m milovnĂkem hudby, samozĹ™ejmÄ›.
Afrika Bambaataa + Afrika Islam
V polovinÄ› 80. let jsi uĹľ dÄ›lal svou muziku, ale nejen to, psal jsi pro Madonnu, Michaela Jacksona, s nĂm jsi jel i svÄ›tovĂ© turnĂ© Bad… Jak dnes vzpomĂnáš na ty slavnĂ© chvĂle?
Zrovna pĹ™ed dvÄ›ma dny jsem se dĂval na záznam z turnĂ© Bad. Wow, to byl dalšà z velkĂ˝ch bojovnĂkĹŻ a mĂrotvorcĹŻ! NeuvěřitelnĂ˝ ÄŤlovÄ›k... R.I.P. A pro mÄ› osobnÄ›? DÄ›lal jsem to, co jsem umÄ›l nejlĂp a dÄ›lal jsem to skuteÄŤnÄ› naplno. Byla to neskuteÄŤná vĂ˝zva. Rapoval jsem, hrál hip-hop, a dÄ›lal to, co jsme my DJs z NYC umÄ›li nejlĂp. Všichni umÄ›lci na tom turnĂ© jeli naplno, aby ze sebe vydali to nejlepšà a skvÄ›le pobavili ty statisĂce lidĂ na turnĂ©. ÄŚasto na to vzpomĂnám a jsem stále šťastnĂ˝ za tyhle chvĂle, Ĺľe jsem to udÄ›lal a jsem šťastnĂ˝ za ten velkĂ˝ jam. Michael za mnou na konci turnĂ© pĹ™išel do šatny, asi tĹ™i hodiny jsme se bavili a rozebĂrali hudbu. Nezapomenu na to. MJ a Madonna a všichni ti dalšĂ, se kterĂ˝mi jsem dÄ›lal, všichni spolupracovali a tvrdÄ› makali na pravĂ©m smyslu hudby, penĂze byly aĹľ kdesi na druhĂ©m mĂstÄ›. To byl dĹŻvod, proÄŤ naše kreativnĂ mysl byla svobodná a hudba tĂ© doby tak skvÄ›lá. PenĂze jsou potĹ™ebnĂ© pro ÄŤlovÄ›ka ĹľijĂcĂho v našem západnĂm svÄ›tÄ›, to ano. A i já jsem zjistil, Ĺľe penĂze jsou základ pro mou energii. Dnes vidĂm, Ĺľe penĂze nedokážu udrĹľet. HodnÄ› z toho, co vydÄ›lám jako DJ, dávám svĂ© rodinÄ›, aby mohli lĂ©pe ĹľĂt, svobodnÄ› a uÄŤit se ze Ĺľivota. NeutrácĂm za letadla s mĂ˝m jmĂ©nem, za drahá auta. Ale to je náš Zulu styl myšlenĂ. PenĂze jsou nástrojem pro práci a já je rozdávám, protoĹľe pak dostanu mnohem vĂc - mĹŻj ÄŤas.
A teď pojď přeskočit do devadesátek. Love Parade, WestBam, Mr. X & Mr. Y… Jak se tohle odehrálo, že se z hip-hoppera stal náhle techno freak?
Ano, WestBam... Nejen pro mÄ› Bambaataa Západu! Napadlo nás udÄ›lat spoleÄŤnĂ˝ projekt Mr. X & Mr. Y. A kdyĹľ mÄ› Westbam pĹ™emluvil, Ĺľe budu hrát techno, zahrál jsem si na Mayday. VidÄ›l jsem 40.000 lidĂ, prostÄ› jen tancovali. To pro mÄ› znamenalo tu samou svobodu, jakou jsem zaĹľĂval tehdy v NYC na ulici. A Love Parade v tĂ© dobÄ› rostla a byla vĂc a vĂc svobodná. BájeÄŤnĂ˝ svobodnĂ˝ event... Techno bylo vĹľdycky zcela normálnĂ pro Zulu DJe. Všichni jsme moc dobĹ™e vÄ›dÄ›li, co se dÄ›je v Detroitu. A koneckoncĹŻ, NYC byl zase domovem house music. A to uĹľ v dobÄ›, kdy jsem byl ještÄ› breakdance taneÄŤnĂk. Rychlá hudba mi nikdy nevadila. JedinĂ©, co jsem musel zmÄ›nit, byla moje DJ škola - bylo potĹ™eba spojit se s novou evropskou techno scĂ©nou a já se tak stal jejĂ součástĂ. A pĹ™esto jsem to stále já! Nejhoršà pak bylo, kdyĹľ jsme zaÄŤali vydávat desky a nastoupila MTV a jejĂ blbá politika. A taky turnĂ© a byznys nahrávacĂch spoleÄŤnostĂ... Uvalili těžkĂ˝ kámen na kreativnĂ vibrace, kterĂ© jsme mÄ›li. To je taky dĹŻvod, proÄŤ uĹľ nikdy nechci vydávat na velkĂ©m labelu, jen na svĂ©m. JedinÄ› na vlastnĂm labelu - dÄ›lat si to, co sám cĂtĂm jako funk muziku. TakĹľe tady je novĂ© CD: Charlie Funk - Popism / History Of Music part 2.
TakĹľe dneska je to Charlie Funk Project?
Ano, na tom teÄŹ dÄ›lám. Na muzice pro masy, skuteÄŤnĂ© masy. HodnÄ› dobrĂ˝ch desek, hranĂ s kapelou za zády, s DJi, s rappery, s dalšĂmi umÄ›lci. KoneÄŤnÄ› se dobĹ™e bavĂm! ZatĂm je to tak trochu tajnĂ©, jen pro mĂ© přátele. MyslĂm, Ĺľe teÄŹ je tedy ta nejlepšà chvĂle, poslechnout si Popism - History Of Music part 2. UĹľijte si tu divokou zmÄ›nu. Dr. Charlie Funk - jedinÄ› hudba, jen a pouze hudba. Všechna hudba. Letos zaÄŤĂnáme vydávat prvnĂ desky. Jako prvnĂ je to Charlie Funk & Afrika Bambaata - It's My Funk. Dalšà je Mr. X & Kalwi & Remi - Girls, uĹľ ji najdeš na YouTube. Dalšà je Charlie Funk & MC Comba & Bambaata - Zulu Walk. A pak dalšĂ, Charlie Funk & Ice T., tu jsme nahráli právÄ› pĹ™ed dvÄ›ma tĂ˝dny. Všechny ty desky budou mĂt i dobrĂ© elektronickĂ© remixy a pak soul dance mixy pro Anglii. Chceme kreativnÄ› pracovat s dnešnĂmi moĹľnostmi, takĹľe vĹľdy bude jeden track k poslechu, pak instrumentálnĂ verze a remixy. Ale nebudou to žádnĂ© ty dnešnĂ remixy udÄ›lanĂ© narychlo v poÄŤĂtaÄŤi. To je pĹ™ece divnĂ©, ne?!
Prvně jsi v Praze hrál někdy před patnácti lety, pak na SOL 2003 a od té doby jsi tu byl častým hostem. Ale teď jsi v Praze nebyl dlouho, tak se ptám, co nás vlastně čeká?
Na párty parnĂku budu hrát vesele, mix všeho moĹľnĂ©ho, hodnÄ› funky... A pak jsem pĹ™ipraven propotit pořádnÄ› klub! :) Jsem žák mnoha hudebnĂch mistrĹŻ. Kung Fu Dj! A jsem pĹ™ipraven, pokud i vy jste pĹ™ipraveni. TakĹľe se pĹ™ipravte, pořádnÄ› se zapotĂte. A aĹĄ je hezky, svĂtĂ slunĂÄŤko a hlavnÄ› veselo!
Ptal se Aleš Bleha v květnu 2011.
foto: archiv
Afrika Islam alias Mr. X se pĹ™edstavĂ v pátek 13. kvÄ›tna v rámci 4. dĂlu párty GTFCKD v klubu Lávka, ale ještÄ› pĹ™ed tĂm se nalodĂ na VIP Party Boat!