PARTYINFO
CREAMFIELDS
Datum konání: |
09.08.2002 - pátek |
Místo konání: |
Roudnice nad Labem - letiště |
DJs: |
Underworld, Kosheen, Paul Oakenfold, Layo & Bushwacka, Shadow, Skyline, Nana Zorin, Hypnotix, Tata Bojs; Timo Maas, Slam, Hernan Cattaneo, Corvin Dalek, Michael Burian; X-Press 2, Tom Wilson, Samoil Radinsky, Tráva; Pavel Krejdl, Agent, Ladida, Orbith, Kaisersoze, Toky; Floex, Sensi Brothers, Balthazar a další |
Popis: |
20 mins outside of Prague, capacity 20.000 clubbers vstup 480/650 CZK, start 16:00, end 07:00 předprodej vstupenek: Ticketstream |
- Agregáty spotřebují 8000 litrů nafty. Osobním autem by se na toto množství dala urazit vzdálenost 114 285 km - což je třikrát kolem zeměkoule.
- Na akci se roztáhne zhruba 30 km různých kabelů a připojení.
- Denně se z oficiálních stránek www.creamfields.cz stáhne 1GB dat.
Ve svých třiadvaceti není na naší scéně Floex rozhodně žádným novicem. Je zastoupen na kompilacích Inform (QDR), The Future Sound Of Prague 2 a 3 (obě Intellygent rec.) a jednu skladbu si vybral kanadský label Interchill pro svou kompilaci Infinessence. Na svém kontě má i remixy pro Ivana Krále, ZKA4T a aktuálně i Monkey Business. Prostřednictvím vlastní internetové stránky distribuoval neoficiální album "Hub" zájemcům po celém světě. Relativní novinkou je projekt Ema Tomatucha, ve kterém se Tomáš sešel se svým kamarádem a hudebním souputníkem Matoušem Godíkem, tvořícím pod již zmíněným pseudonymem ZKA4T. Paralelně s albem Pocustone vyšlo take "Phi-log ep" (Stoika ST1202). Na výhradně dvanáctipalcový formát přispěli svými remixy Stonedhigh (aka DJ Touchwood), Dušan Only One z Ohm Square a Ema Tomatucha.
FLOEXovo album Pocustone vyjde na podzim také v Japonsku! Tomáš se svou kombinací elektroniky a akustických nástrojů trefil do hudebního vkusu Yoichiho Ita, šéfa značky Bridge a distribuce Geo Co. Ten plánuje vydat v budoucnu i další česká alba. Českou tvorbu představí japonskému publiku i kompilace reprezuntující to nejlepší, čím se můžeme v současnosti pochlubit. Vedle FLOEXe najdeme třeba i HERE nebo ZKA4T. Na samotném výběru skladeb se podílí pražský DJ Yukimura.
Album Pocustone vyšlo v loňském roce na značce Quazi Delict Records a mimo jiné vyhrálo album roku v anketě populární hudby Anděl a album roku podle Dance Awards 2001.
16:00 - 17:00 - STEREOPHONIC EXP.
17:00 - 18:00 - NANA ZORIN
18:00 - 19:00 - HYPNOTIX
19:00 - 19:45 - DJ CHRIS CHEMIST
19:45 - 20:45 - TATA BOJS
20:45 - 21:00 - DJ CHRIS CHEMIST
21:00 - 22:30 - DJ SHADOW
22:30 - 23:00 - DJ CHRIS CHEMIST
23:00 - 00:00 - KOSHEEN
00:00 - 00:30 - UNDERWORLD WARM UP
00:30 - 02:00 - UNDERWORLD
02:00 - 02:30 - DJ CHRIS CHEMIST
02:30 - 03:30 - LAYO & BUSHWACKA
03:30 - 04:00 - KEVIN QUADRANT
04:00 - 05:00 - SKYLINE
05:00 - 07:00 - DJ LOUTKA
QUO OUTDOOR DJ STAGE
16:00 - 17:30 - BEAX
17:30 - 19:00 - VECTIF
19:00 - 20:30 - CHRIS SADLER
20:30 - 22:00 - MICHAEL BURIAN
22:00 - 00:00 - TIMO MAAS
00:00 - 01:45 - HERNAN CATTANEO
01:45 - 03:45 - PAUL OAKENFOLD
03:45 - 05:15 - CORVIN DALEK
05:15 - 07:00 - SLAM
HOUSE TENT
16:00 - 17:30 - MILAN KROUŽIL
17:30 - 19:00 - TOM WILSON
19:00 - 21:00 - JOSEF SEDLON
21:00 - 23:00 - SAMOIL RADINSKY
23:00 - 03:00 - X-PRESS 2
03:00 - 05:00 - TRAVA
05:00 - 07:00 - JAVAS
KENVELO TECHNO FACTORY
16:00 - 17:30 - DŽEJÁR
17:30 - 19:00 - SKIPWORKER
19:00 - 21:00 - PAVEL KREJDL
21:00 - 23:00 - LADIDA
23:00 - 01:00 - ORBITH
01:00 - 03:00 - KAISERSOZE
03:00 - 05:00 - AGENT
05:00 - 07:00 - TOKY
ROXY TENT
16:00 - 17:30 - BELA N
17:30 - 19:00 - BABE LN
19:00 - 21:00 - TIGA
21:00 - 23:00 - AIRTO
23:00 - 01:00 - LUKAS
01:00 - 03:00 - DAN COOLEY
03:00 - 05:00 - RAI
05:00 - 07:00 - JOEL EINHORN
CHILL OUT
20:00 - 21:00 - FLOEX
21:15 - 22:15 - SIGNIFICANT OTHERS
22:15 - 00:00 - FUN
00:00 - 02:15 - HOFFEE
02:15 - 03:00 - SENSI BROTHERS
03:00 - 05:00 - BALTHAZAR
05:00 - 07:00 - LIQUID
LUCKY GUEST TENT
17:00 - 19:00 - N RICO
19:00 - 21:00 - MUCHO
21:00 - 23:00 - FORMI
23:00 - 01:00 - GEERT
01:00 - 03:00 - KEVIN QUADRANT
03:00 - 05:00 - CRIS GAGS
05:00 - 07:00 - LUCKY LUCASSO
Nečekaný příklon k progresivnímu, tanečnějšímu, zvukově ale stále nesmírně bohatému soundu umocňuje výměna živého bubeníka za sampler ("chladnou" rytmickou kostru však paletou perkusí - conga, bonga, tabla, darbuka, atd. - "oživuje" Milada Ditrichová, která s basistou Michalem Ditrichem vytváří rytmickou páteř písní). Meditativní vícevrstevnaté, byť možná trošku prodlužované melodické plochy protkávají šamansky "transové" vzorce (magické Sign Of The Time nebo G7) a temné deklamace senegalského zpěváka a moderního griota Bourama Badji. Za jejich skladbami se neskrývá momentální obdiv k nějaké módní vlně, ale je ze ním znát mnohaletá kontinuita, jež formaci umožnila (paralelně se světem a přitom vlastní cestou) dospět k svébytnému a zároveň naprosto současně znějícímu výrazu poselství různých kultur vedle sebe, při kterém si nebere Bourama "žádné servítky", a je lhostejné, zda se jedná o Afriku, Evropu nebo zbytek světa. Skupina to dokazuje nejen texty, nýbrž především svojí Heavy-Dub ostrou Sound strukturou, která se projevuje jako extrémně taneční.
Schůzka s Jiřím Pokorným, vedoucí osobností agentury JPA a hlavním organizátorem blížících se Creamfields proběhla v nejmenované vršovické pizzerii za pravého poledne. Slunce pálilo jak čert a my si u šálku kávy povídali o problémech, které přípravu akce v několika posledních týdnech doprovázely. Jirka se po celou dobu držel statečně a jak se zdá, všechna případná nebezpečí jsou již zažehnána. V zajímavém rozhovoru se dovíte více.
Je několik dní před vypuknutím rozměry největší a nejmasovější taneční party v historii ČR. Ty jsi vedoucí osobností agentury, jež za organizací celé akce stojí. Je mi jasné, že příprava tak mamutího podniku vyžaduje mnoho sil. Jak to všechno zvládáš? Dostal jsi se do finální fáze stresů, nebo zatím vše šlape jak má?
Pracovní vytížení se v současné chvíli dostává do roviny běžných produkčních kolejí. Stresové období jsem si prožil zhruba před třemi týdny, kdy bylo nutné dokončit organizační záležitosti, například vyřešit finanční problémy či podpisy smluv. Teď se situace jeví tak, že veškerou činnost máme přesně nalinkovanou až do samotných Creamfields a nic nás snad již nepřekvapí. Kromě počasí samozřejmě.
Tedy objednávku na dobré počasí nemáte...
Bohužel, pan Zákopčaník se umluvit nenechal.
Předtím, než se pustíme do rozboru samotné akce, rád bych se tě zeptal na tvou minulost. Má otázka bude znít poněkud omšele a nudně, přesto si jí neodpustím. Jaký byl tvůj hudební vývoj a posléze i první kontakt s elektronickou taneční scénou?
Nejprve jsem poslouchal spíše rockovou hudbu jako Red Hot Chilli Peppers, Pink Floyd (mí oblíbenci), nebo Fun Love Criminals. S taneční scénou jsem se v tom "pravém slova smyslu" poprvé setkal na party Evolution v ČKD. Určitě jsem předtím několikrát navštívil klub Radost FX, nicméně Evoluce byla mou první vyloženě masovou taneční akcí.
Ovlivnila tě první navštěva velké halové akce?
To si nemyslím. Směrodatnou se pro mě stala party v KC Karlov, kterou pořádali lidé pohybující se kolem klubu Mecca. Jmenovala se Groovy a tam bylo rozhodnuto.
Byl jsi vždy pouze pasivním konzumentem, nebo máš i nějakou praktickou zkušenost s hraním pro větší počet lidí?
Kdysi v ranném mládí jsem hrál na kytaru, ale zájem o ni postupem času vyšuměl do ztracena. Velice rád bych se angažoval jako DJ a vyzkoušel si míchání na gramofonech. Bohužel mám neuvěřitelně málo času a vzhledem k pracovním povinnostem myšlenky na podobné aktivity odpadají.
Agentura JPA se díky akcím v populárním benešovském KC Karlov zařadila mezi ty ostře sledované. Je pochopitelné, že nyní před Creamfields se tlak všech subjektů mnohonásobně zvýšil. Málokdo však ví, kam sahají její kořeny. Prozradíš našim čtenářům něco o minulosti firmy?
JPA se zformovala v době, kdy jsme vstupovali do výběrového řízení o KC Karlov. To se nám podařilo získat a naším cílem bylo krom organizace tanečních parties i pořádání konferencí, firemních večírků a podobných akcí. Z toho sešlo a pozornost věnujeme pouze hudebním večerům.
Kdy přibližně to bylo?
Nejsem si teď stoprocentně jistý, ale myslím, že je to devětadevadesátý rok.
Majitelem jsi sám, nebo máš nějaké partnery?
Sám.
V minulých několika měsících JPA rozšířila své aktivity mimo promotion kulturních podujetí i na booking DJs a marketingové služby významné zahraniční společnosti. Tvé časté pracovní výlety do zahraničí vyústily v mimořádný úspěch DJe Elektromajka, dnes známého spíše pod civilním jménem Michael Burian. Zpráva o spolupráci s britským klubem Turnmills obletěla česká média rychlostí blesku. Můžeme se domnívat, že k první šanci exportu značky Cream do střední Evropy došlo právě v tomto období?
Ne. Na kontaktu s Cream UK systematicky pracuji již od prosince minulého roku, kdy Benešov navštívil Seb Fontaine, který byl kdysi rezidentem klubu Cream. Jejich práci jsem však samozřejmě sledoval už předtím. Čerpal jsem ze zkušeností z ostrova Ibiza i ze samotné návštěvy loňských Creamfields v Anglii. Za postupným šplháním k samotnému jádru a spolupráci je tedy poměrně dlouhá cesta.
Když mluvíme o cestování, vím, že vlastníš cestovní kancelář. Pohyb po světě ti zcela evidentně problémy nečiní...
Když už jsi to vzpomenul, cestování je mým oblíbeným koníčkem.
Každému, kdo se sic jen minimálně orientuje ve financích je jasné, že podobný projekt stojí nemalé peníze. Nákladný sponzoring je věc zcela nevyhnutelná. V souvislosti s Creamfields došlo k velkým potížím s hlavním partnerem akce, výrobcem energetických nápojů American Bull. Co tak zásadního s negativními důsledky se během jednání odehrálo?
S firmou American Bull jsme podepsali smlouvu, která zahrnovala i sponzoring party Creamfields. V květnu nebo březnu jsme my i zástupci Cream UK dokonce dostali dvojjazyčné písemné vyjádření, že se závazně stávají generálním partnerem akce. Poté nám byl dlouhou dobu slibován přísun finančních prostředků. S blížícím se termínem akce a nutností zaplatit velké zálohy zahraničním umělcům se naše nervozita neustále stupňovala. Několik týdnů před Creamfields zástupci firmy oznámili, že slíbené peníze "nejsou". Nastala katastrofa z níž jsme měli po celou dobu největší strach. Za neuvěřitelně krátkou dobu bylo nutné nalézt nového hlavního sponzora. Díky bohu se zadařilo a konkurenční firma Pinelli, jež vyrábí nápoje Semtex zachránila celý festival i nás.
Čím si podivnou strategii American Bulla vysvětluješ? Podle mých informací se neshodovaly představy o propagační kampani značky s know-how akce o rozsahu reklamy, jehož dodržení Cream UK nekompromisně vyžaduje...
Svým způsobem. Pro American Bull byla naplánována obrovská kampaň, která se i tak bez jakéhokoliv finančního přispění z padesáti procent uskutečnila. Presentace firmy proběhla v časopisech, radiu, internetu, plakátech i letácích. A to nejen v médiích orientovaných na taneční a klubovou scénu. Buhužel nás naše naivní, ale pochopitelná loajalita (plynoucí od závazků, jež jsme jako jejich marketingová agentura měli) nás dovedla k existenčním problémům a zklamání. Několikrát jsem American Bull žádal o vysvětlení, bohužel nás firma ignoruje a dodnes nepodala žádnou odpoveď. My víme, že se jádro potíží točí kolem nedostatku peněz.
Zmiňoval jsi se, že přípravy akce jsou na dobré cestě. Donedávna se proslýchalo, že vystoupení nekterých umělců stále nejsou potvrzena. Je na tom něco pravdy?
Máš na mysli zahraničních?
I domácích.
Klubeři se rozhodně bát nemusí. Všichni DJs i kapely, jež visí na line-upu jsou stoprocentně potvrzeni. Proběhlo několik schůzí produkčních teamů, navíc jsme v každodenním kontaktu s agenty Underworld i ostatních. Všechny smlouvy mám na stole, s Underworld jsem mluvil osobně - skupina absolvovala nesčetně mnoho rozhovorů s českými médii, což samo o sobě má slova potvrzuje. Všichni, pokud nenastanou nečekané okolnosti, vystoupí.
Mají celebrity nějaké zvláštní požadavky, které jsou v našich končinách "nezvyklé"?
Nic vyloženě extravagantního, snad jen rider Paula Oakenfolda čítá asi 10 stránek a firmy si dávají záležet jaký druh, značka a ročník bude v backstagi apod. Takové věci se rozhodně objevují, ale myslím, že to není nic neobvyklého.
To nás navádí k nepříjemné otázce o způsobu bookování českých DJs. Mnoho jmen se objevilo na seznamu vystupujících umělců a posléze i propagačních materiálech bez vlastního souhlasu, nebo autorizace zastupujících agentur...
Tuto skutečnost si uvědomuji jako chybu. Já osobně vím o dvou jménech, které jsme takto napsali. Celé to bylo způsobeno zmatkem, jenž vznikl při krachu smlouvy s American Bullem. Z čistajasna jsme byli v období podepisování smluv nuceni řešit existenční problémy celého projektu. Náš team zbytečně ztratil důležité tři týdny času. Jsem přesvědčen, že tímto způsobem to nemělo dopadnout a drtivé většině jsme se již omluvili.
Co vztahy s ostatními českými promotéry? Snaží se pomoci nebo se objevují ryze negativní vlastnosti, například závist?
Závistí bych to určitě nenazýval. Jedná se spíše o jakousi rivalitu, kterou jsme pocítili ze strany jiných agentur. V současnosti již máme určitý statut a myslím, že vztahy jsou naprosto v pořádku. Obecně nemám rád konkurenční boj založený na šíření polopravd, pomluv a zvěstí. Zdravé soupeření chápu a pokud se hraje fér, tak v ničem nevidím problém.
K reklamní kampani. Rozsah propagace v TV, radiu, tisku, internetu, plakátech v pražském metru - to vše klubeři v ČR nepamatují. Cíl je jasný. Nalákat co nejvíce lidí a neprodělat. Mnoho lidí vnímá historicky první Creamfields v regionu, jako bod zlomu mezi stále se objevujícím pocitem "undergroundu" a obdobím těžkého mainstreamu. Účelové prostředky tak přivedou na pole letních festivalů a parkety tanečních klubů masy lidí, jejichž přítomnosti se velké procento partypeople děsí. Nevadí ti postupná a již beztak velká devalvace filosofie a myšlenek s nimiž mnoho z nás na scénu vstupovalo?
U nás narozdíl od (dnes velmi komerční) Anglie underground téměř nikdy neexistoval. Například Colin Dale nám vyprávěl o své první, tehdy ilegální party ve skladu. Praktiky policie, která zacházela až tak daleko, že rozbíjela drahý aparát a techniku se u nás nikdy neděly. Tenkrát to býval klasický underground. Za rok - dva se, ale objevily tendence DJs i promotérů rozšířit svou působnost a jednoduše organizovat akce, kde se budou lidé dobře bavit. Ja se s tím ztotožňuji a chci dělat totéž. Je přirozené, že se na scéně pohybují i skalní fanoušci, kteří čtou časopisy, nakupují techniku a sami se snaží zapojit do centra dění. V širším slova smyslu jsou taneční parties o soužití masy, zážitcích a hlavně kvalitní zábavě.
Dobrá. Zeptám se tě tedy na tvou vizi - perspektivu taneční scény v příštích dvou letech...
Sám jsem zvědav. Můj odhad je takový, že vzhledem k rychlé komercionalizaci scény se brzo dostaneme k vrcholu, jenž můžeme nazvat i mainstreamem. Poté nastane zlom, objeví se kultura nová a celý vývoj začne znovu. Stejný model jakým prošel jazz, rock'n'roll, rock a všechny ostatní. K příkladu se opět vrátím na britské ostrovy. Tamní scéna je pomalu na sestupu a lidé se začínají zajímat o rock a ostatní v součastnosti okrajové styly. Mluvil jsem s majitelem Mixmagu a ten říkal, že ve skutečnosti vlastní časopisy dva. Ten druhý se orientuje na Punkrock a zájem o něj každým měsícem stoupá. To jasně dokazuje existenci cyklu - mladí lidé hledají něco nového a vracejí se o krok zpět.
Učiním tak tedy i já a vrátím se ještě k samotné organizaci Creamfields. Jak probíhá spolupráce s úřady, policií a hasiči? Vyskytly se potíže?
V tomto ohledu jsem velmi spokojený. S úřady se spolupracuje překvapivě dobře. Vstřícné jednání probíhá v Roudnici nad Labem a Litoměřicích, kde nám pomáhají snad úplně všichni.
Chtěl bys vzpomenout někoho konkrétního? Třeba i z vlastních řad?
Určitě. Dík patří hlavnímu produkčnímu, kterým je Kire Tomoski (Roxydust pozn. Juki) i jeho kolegovi Cyrilu Hoschlovi z paláce Akropolis. Tomáš Žitný za catering, nebo firma Phase, jež se stará o multimediální zajištění. Těch lidí opravdu hodně....
Zmírníme tempo. Co rodinný život a odpočinek? Nepřišel jsi o něj ještě?
Přišel. Jiný život, než pracovní v současné chvíli nevedu. Je to trochu škoda, ale jiná možnost není.
Máš už po Creamfields naplánovanou dovolenou? Bude to latinská Amerika nebo české Brdy?
Kéž by! Stále nás však čeká hodně práce. Odjíždíme na britské Creamfields, kde přes náš booking vystoupí Michael Burian a Ladida. Navíc se s nimi poslední den v srpnu vracíme zpět do Turnmills. Dále pracovní cesta do Chorvatska... času k odpočinku bude opravdu málo.
Tento rozhovor si přečte mnoho kluberů, novinářů i tvých kolegů. Chtěl bys něco před patečním mejdanem vzkázat?
Víš, stále existuje mnoho lidí, kteří mají potřebu hledat ve všem nějaký zádrhel. Na milimetry rozebírají DJské sety a za každou cenu se snaží objevit chybu. Všichni učinkujícící dělají pro svůj výkon maximum a rozhodně se snaží odvést kvalitní výkon. Trošku mě zaráží, že klubeři v této kultuře hledají jakýsi filosofický směr, kde platí striktní pravidla. Myslím, že prvotní myšlenka parties zní: "jde především o zábavu". Mnoho zahraničních DJs nám tento postoj odkývalo. Přeji tedy všem návštěvníkům hodně krásných zážitků a především skvělé zábavy.
Děkuji za příjemný rozhovor a jménem Techno.cz crew přeji tobě i celému produkčnímu teamu hodně štěstí.
Také děkuji a v pátek na Creamfieds se těším nashle. :)
X-PRESS 2 vtrhli na mezinárodní klubovou scénu v roce 1993 se singlem Muzik Express, který se v klubech stal okamžitým hitem. Oblíbili si ho i tak vlivní DJs jako Pete Tong nebo Newyorčan Junior Vasquez. Clubbeři celého světa si skladbu ihned zvolili za svou hymnu.
Všichni tři DJs, kteří tvoří triumvirát X-Press 2, Ashley Beedle, Rocky a Diesel, pocházejí z nudných londýnských předměstí, zazářili však na mnohem módnější a vlivnější klubové scéně britské metropole. Z této zkušenosti pramení jejich přesvědčení, že v house music je nejdůležitější být na očích. A pokud se to udělá dobře, je to pop ve své nejdokonalejší a nejčistší formě.
Po Muzik Express následoval vibrující, funky London X-Press s výzvou "raise your hands!", který sklidil stejně kolosální úspěch jako třetí singl Say What.
Když jejich nahrávky začaly být "trochu scestné", jak to nazval Ashley, rozhodla se trojka odsunout X-Press 2 stranou a rozjet jiné projekty. Beedle fungoval pod hlavičkou Black Science Orchestra a Rocky pěstoval své alter ego pod názvem Problem Kids; v rámci formace Ballistic Brothers trojice nenuceně vplula do jazzovějších, melancholičtějších a funkovějších sfér. A právě svým novým stylem přitáhla pozornost David Byrnea, frontmana legendárních Talking Heads.
Poté, co si Byrne poslechl Ballistic Brothers, jim nabídl prostor na svém evropském turné. Výsledkem spolupráce byl singl Lazy, který se zařadil mezi nejlepší singly roku. Lazy pochází z debutového alba Muzikizum vydaného v dubnu 2002 a je prvním "opravdovým" singlem X-Press 2. Předchozí tři, AC/DC (říjen 2000), Muzikizum (duben 2001) a Smoke Machine (říjen 2001), vyšly pouze na vinylu, a to bez jakékoli propagace prostřednictvím klipů nebo v rádiích. Přesto každý z nich prodal přes 25 000 kusů - což v novodobé historii taneční hudby patří mezi rekordní čísla.
Mezi dalšími, kteří se na albu Muzikizum podíleli, je brilantní a excentrický Dieter Meier, frontman švýcarských elektro-popových experimentátorů Yello, a to ve skladbě I want you back, a vokalista Presence Steve Edwards v plánovaném singlu Call It Love.
Pokud jde o živá vystoupení, dobývá X-Press 2 v posledním roce kluby se svými šesti gramofony a stejný nářez předvede i v létě na festivalech. DJské výkony na šesti decích s využitím Ashleyho efektních mikrofonových výstupů, CD-přehrávačů a základních samplerů vracejí do DJingu napětí a přivádějí do varu publikum v londýnském Fabric i v klubu Pacha na Ibize.
5x CD Timo Maas z CFC: Petr Kolář, Martin Stavík, Petra Langmajerová, Tomáš Hudec,Lenka Chalupová
5x CD Skyline z CFC: Hynek Mareček, Robert Gavlas, Lukáš Pazourek, Markéta Chudá, Hanka Vrbová
5x CD Kosheen z CFC: Petr Luňák, Radka Damašová, Věra Vidousová, Filip Trčka, Petra Machová
5x CD Tata Bojs z CFC: Martin Koráb, Jiří Macht, Martina Černíková, Jitka Smolková, Veronika Skipalová
5x volný vstup na Creamfields z CFC: Jana Vrbová, Martin Kopal, Ondřej Strýček, Pavlína Olivová, Karolína Schneiderová
Vlastní kariéra Skyline začala na dnes již legendárním festivalu Jelení příkop, kde odehráli povedený koncert před takovými jmény jako jsou 808 State či The Orb.
Specialitou Skyline vždy bylo míchání progresivních elektronických zvukových postupu s živými nástroji - především s již zmíněným cellem a saxofonem. Tak tomu je i na zbrusu novém debutovém albu Riders In The Store (vydali Intellygent Recordings), které žánrově osciluje mezi breakbeatem a trancem. Slyšet tu můžeme ale i ozvěny taneční hudby začátku let devadesátých.
Kapela v rámci propagace pravidelně koncertuje po celé republice. Album Riders In The Store sklidilo velmi dobré kritiky. Momentálně se jedná o vydání alba v zahraničí.
Před nedávnem nahradil jejich bývalého zpěváka Strictlyho Orange mladý talent MC Nu C.
Album s originálním konceptem "revival budoucnosti" patří právem mezi nejzásadnější alba, která u nás po revoluci vyšla. Vytříbený styl Tata Bojs do sebe pozřel nejrůznější vlivy od Bedřicha Smetany až po drum and bass a výsledkem je zcela eklektická a dobrodružná nahrávka, která vás nikdy nepřestane bavit. Futuretro bylo doslova napěchované samými silnými skladbami včetně singlů Ramínka, Maličká a Duševní a kapela se díky němu rázem ocitla v úplně jiné lize. Křest desky proběhl velkolepě v pražském divadle Archa, kde se to na pódiu jen hemžilo nejrůznějšími hosty, projekcemi, speciálními dekoracemi. Vzápětí kapela vyrazila na nekonečné turné po českých klubech a festivalech před zásadně plnými hledišti. Na konci roku se pak Futuretro podle očekávání uplatnilo snad ve všech výročních anketách. Tata Bojs zcela smetli anketu Volby rocku časopisu Rock & Pop (album, skladba, skupina a klip roku), za album roku označil jejich Futuretro i Rolling Stone, získali také dvě velmi ceněné nominace v cenách Akademie populární hudby (album a objev roku). Přelomový rok pak zakončili prestižním silvestrovským koncertem v televizním pořadu Noc s Andělem. O to příjemnější ale je, že samotná kapela zůstala i přes takový úspěch zcela v pohodě a na hony vzdálena sebemenší aroganci, kterou tak dobře známe u jiných skupin, kterým k zvednutému nosánku stačila jen jedna věta v nějakém obskurním plátku. "Tyhle věci kapele, myslím, dost pomáhaj a možná i víc, než si my můžeme uvědomit. Bereme to jako pozitivní věc, která dotváří náš vývoj, ale myslím, že to zase až tak neprožíváme, i když jsme polichocený," říká Milan Cais. Mardoša dodává: "Když jsme dřív nic nedostávali, tak když jsem četl o kapelách, co byly oceňovaný, přišlo mi, že už jsou někde jinde. Teď když nějaký ceny máme i my, tak jsem čekal, že se něco stane, ale ono se nic nestalo. A přitom ostatní lidi tě vnímají, že už seš na jiný úrovni a ptají se, jaký to je. Ale já opravdu nevím, jaký to je."
Jak už to ale někdy bývá, v tom nejlepším odešel z kapely Marek Doubrava, unavený nekonečným koncertováním. Stalo se to na konci roku 2000 a , i když byl Marek hlavně jako velmi talentovaný muzikant pro kapelu velmi důležitý, Tata Bojs jeho odchod ustáli. Uspořádali konkurs na nového kytaristu, který vyhrál velmi talentovaný Maťo Mišík, mimochodem syn rockové legendy Vladimíra Mišíka. Mezitím se stálým hostem kapely stala i zpěvačka Klárka Nemravová, moderátorka Rádia 1 a bývalá zpěvačka elektronické kapely Significant Other, s níž skupina nahrála již album Futuretro. Momentálně tedy hrají Tata Bojs ve čtyřech, i když vše základní pořád stojí hlavně na Milanovi s Mardošou. Velmi důležitou součástí týmu Tata Bojs je i producent a zvukař Dušan Neuwerth, se kterým se kapela zkamarádila během natáčení Futuretra. Od té doby jezdí s Tata Bojs jako stálý zvukař a jeho pověst zvukového odborníka je vyhlášená - ostatně produkoval i tolik úspěšný debut Magnetické pole kapely Kryštof. Na jaře 2001 vyšlo další album Tata Bojs Termixes, které - jak už název napovídá - bylo plné remixů kousků z Futuretra a to od velmi zvučných jmen. Tata Bojs zremixovaly dokonce i britské hvězdy Transglobal Underground a Zion Train (něco takového se dosud žádné české kapele nepodařilo a zájem těchto veličin světové hudby dokazuje, že kvalita Tata Bojs přesahuje hranice naší země - bez ohledu na češtinu), ale i celá řada důležitých jmen tuzemské scény - Jan P. Muchow, Laco Lučenič, DJ Touchwood, Öggg a další. Krom toho celé jaro Tata Bojs pilně koncertovali a po festivalové sezóně (kapela zazářila mimojiné na největším českém festivalu Rock For People, stejně jako na její masivní slovenské kolegyni Pohoda, do Kopřivnice na festival Šlahouny si přivezli i svoje dekorace a stali se hlavní hvězdou festivalu) se pustili do příprav nové desky. Kapela uspořádala několik soustředění na chatě Milana Caise v Hlásné Třebáni, kde v průběhu podzimu 2001 vznikl materiál na celé nové album. Do svého oblíbeného studia Sono, které má pověst nejlepšího studia v Česku a ne náhodou tam točí většina našich nejlepších kapel od Lucie až po Čechomor, se pak zavřeli 17. ledna 2002 a z hotovou deskou v ruce z něj vylezli 27. února 2002. "Střídali jsme se na noční a denní směny. Já jsem se snažil být u natáčení co nejvíc, takže jsem po celou tu dobu spal tak tři hodiny denně, za poslední tejden, kdy už jsme trochu nestíhali, jsem ale naspal dohromady tak deset hodin. Akorát na dva dny jsme měli pauzu, jinak jsme pořád byli tam. Jen jsme občas vyjeli na nákup a jednou, když všichni spali, jsem se byl projít v lese. Bylo to opravdu vysilující." vypráví Milan Cais, který stejně jako druhý producent desky Dušan Neuwerth nechal na tomhle albu málem svoji duši. O průběhu nahrávání pak do všech detailů referoval Mardoša, který psal přímo ve studiu deník a ten den po dni vycházel v přímém přenosu na internetových stránkách skupiny (www.tatabojs.cz). Kdo to nevěděl, nemusí zoufat - o Mardošovo velmi vtipné odhalení nahrávacího procesu nepřijde, neboť celý deník vyjde v autentické podbě na CD-romové stopě, která bude součástí nového alba. To nové album se jmenuje Biorytmy a vychází 2.dubna 2002 - tedy skoro přesně dva roky po Futuretru.
Proč Biorytmy ? Mardoša se zamýšlí: "Souvisí to s obalem, který je celý laděný do flóry - takže samý kytičky. Zajímá nás i spojitost mezi lidskými biorytmy a hudebními rytmy. Hudba ty přírodní rytmy kopíruje, vždyť se třeba říká, že srdce embrya tepe rychlostí 120 BPM, což je ideální taneční rytmus. Je to prostě takový návrat k přírodě...(smích)" To album je samozřejmě velmi rytmické, zároveň ale i velmi melodické - mnohem víc, než jsme kdy byli u Tata Bojs zvyklí. Na Biorytmech se promítá určité zklidnění a vyspění muzikantů, deska je totiž přijatelnější a zadumanější než jejich předchozí alba, zároveň ale kapela rozhodně nepřišla o svoji pověstnou energii a také o specifický a tolik příjemný humor. "Už od začátku jsem věděl, že ta deska bude zamyšlenější, melancholičtější. Až jsem si myslel, že to bude moc, ale pak tam vznikly ty srandy, takže se to vyrovnalo. I hudebně to je samozřejmě jiný, ale to je logický. Dřív to bylo víc o kytarách, poslouchali jsme i tvrdší kapely, ale já už si teď Faith No More tolik nepouštím. Spíš hledám v hudbě atmosféry. Taky jsme chtěli dosáhnout kvalitního zvuku a hodně jsme to porovnávali s nahrávkama ze zahraničí. A když jsme zjistili, že co se týče zvukového spektra naše deska hraje stejně dobře jako třeba Garbage, o nichž se říká, že mají nejlepší zvuk, byl to pro mě opravdu blaženej pocit," lebedí si Milan Cais. A opravdu, to není jen tvrzení jednoho sebevědomého chlapíka, ale holý fakt. Tata Bojs se svým novým albem zase posunuli tuzemskou scénu o kousek dál. Proklatě chytrý a zábavný pop nové éry, který se nepodbízí, ale zároveň funguje a má v sobě velmi sympatickou chytlavost. Biorytmy jsou navíc zcela vyrovnanou nahrávkou, každá skladba je dobrá a něčím zajímavá. Ostatně, pojďme se na některé z nich podívat blíže.
Album otevírá křehká a velmi intimní skladba Náměsíčná, která je plná sladkých smyčců a melodií, z nichž běhá mráz po zádech. Mardošův text potom překvapivě nabírá až téměř erotický rozměr. Mardoša k ní říká: "Dal jsem si na ní hodně záležet, definoval jsem si jí pro sebe jako post-pubertální lovesong. Bavilo mě posuzovat, jak spolu souvisí Luna a dívčí lůno. Dokonce jsem si někam poznamenal, že zatímco to první dobyli Američani v roce 1969, to druhý nebude úplně dobytý nikdy." Asi nejchytlavějším kouskem je evidentní hitovka s lehce ironickým názvem Vlezlá - moderní pop v té nejlepší podobě, jakou si jen dovedete představit. Navíc je postavena na výtečné Mardošově hlášce, že "ZVUK je železná košile." B.M.O. vypovídá o vzdáleném Egyptě, kde pracovala Mardošova maminka, a on se v této skladbě velmi realisticky vyrovnává s tím, co v této zemi úplně jiných kulturních mravů zažil. Skladba je navíc prošpikována autentickými samply egyptských obyvatel - dotěrného obchodníka či dítěte žebrajícího o bakšiš. Dubová psychóza je pohled Tata Bojs na dub, naléhavá Šťastnější zase reflektuje snahu vyrovnat se s odvrácenou stranou partnerských vztahů. Pilotní singl Tanečnice, který se prosadil na mnoha tuzemských rádiích, má také velmi zajímavé pozadí: "Text je o mém zážitku ze setkání s jednou slečnou, která pracuje v hodinovém hotelu. Na mě to působilo strašně drsně. Ona se směje a snaží se bejt milá, ale někde vzadu cítíš, že tě vlastně úplně potápí," svěřuje se Milan Cais. Ve skladbě Snová je použita nahrávka, kterou pořídil Mardoša kdysi hluboko v noci. Aby nepřišel o své nápady, uléhá pravidelně s diktafonem a když ho vzbudí nějaká zajímavá myšlenka, hned si ji nahraje. Ve Snové tak můžete slyšet autenticky rozespalého Mardošu a jeho roztomilou úvahu o spánku a snění. Taneční skladba Attention Aux Hommes! reflektuje lásku Tata Bojs k francouzským komediím ze sedmdesátých let - je totiž velmi nápaditě postavena na samplu z filmu Piti Piti Pa s Louisem de Funésem v hlavní roli. Létavá skladba Shower Girl je odzpívaná celá v angličtině půvabným hlasem Kláry Nemravové a ve veselé hříčce Vozejček si spolu s Milanem Caisem zazpíval dokonce i sám Tony Ducháček z Garáže. "Je to pro nás pocta, že přijel a že ho to asi bavilo. Já ho vnímám jako kultovní postavu naší nové vlny, velmi si ho vážím. Je to takový český Iggy Pop" říká Milan Cais. Kromě Ducháčka se ale na albu vystřídala celá řada zajímavých hostů včetně dýdžeje Liquida A, smyčcového kvarteta Epoque nebo velkého objevu Floexe.
Co bude dál? Ačkoliv album je zdárně dokončeno, Tata Bojs mají i dál mnoho práce. Spolu s Lucií, Danem Bártou a dalšími špičkami české scény si zahráli jako hosté slavnostního předávání cen Anděl 2001 v Peages Aréně v přímém televizním přenosu. A to už něco znamená. Jejich velmi stylový klip k písni Duševní z Futuretra pak ještě k tomu získal cenu pro nejlepší klip roku 2001 ! A na jaře je už čeká velkolepé a nákladné turné - rozhodně to nejnákladnější v historii kapely. Milan Cais se už nemůže dočkat: "Bude to zřejmě nejvýpravnější show v historii Tata Bojs. Na stranách budou dvě nafukovací třímetrový květinky, který se budou hejbat. Uprostřed bude obrovská dvoumetrová hlava, co bude mít místo očí a pusy obrazovky. Za hlavou budou jako uši dvě plátna plus další projekce zepředu na tu hlavu. Takže to je dohromady šest různých zdrojů obrazu - tři zepředu na plátna a hlavu a tři v monitorech uvnitř hlavy. A všech těch šest zdrojů bude synchronizováno čtyřma počítačema. Tento systém otevírá spoustu netušených možností." Turné bude kromě křtu v pražské Arše obsahovat osm koncertů a kapela si poprvé v životě s sebou poveze vlastní techniky, pódium i aparuturu. Je prostě evidentní, že dobrodužství Tata Bojs ještě zdaleka nekončí. Cesta Tata Bojs totiž stále stoupá vzhůru a jen jen otázkou času, kdy se splní prognóza Jana P. Muchowa, že Tata Bojs mají v sobě sílu stát se stadiónovou kapelou.
Diskografie:
Ukončete nás... (1997)
Nekonečná stanice (1998)
Futuretro (2000)
Termixes (2001)
Biorytmy (2002)
Současná sestava: Mardoša, Milan Cais, Maťo Mišík
Stálý host: Klára Nemravová
Produkce: Milan Cais & Dušan Neuwerth
CREAM se postupně stal skutečným fenoménem mezinárodní taneční scény. CREAM je považován za nejúspěšnější taneční klub na světě a zaujímá přední místo na prosperující světové scéně taneční hudby.
CREAM není pouze zdrojem zábavy, ale zosobňuje také styl života a může se pochlubit takovou věrností a nadšením svého publika, jaké mu ostatní taneční kluby mohou jen závidět. CREAMFIELDS ve Velké Británii je v současnosti největší světovou událostí taneční hudby, která pokaždé přiláká přes 50 000 fanoušků. Na celém světě za posledních pět let navštívily akce CREAM v Evropě, Austrálii, na Novém Zélandu, v Jihoafrické republice, Japonsku a USA téměř tři miliony lidí.
CREAM se řadí mezi nejvýraznější světové značky životního stylu mladých v oblasti zábavy a volného času. Nyní CREAM tvoří mezinárodní skupina společností působících v oblasti hudby, médií, klubů a pořádání akcí, která za svoji činnost získala mnohá ocenění.
Reputaci si CREAM vybudoval díky svému originálnímu a kreativnímu přístupu, kterým si ve Velké Británii i v zahraničí získal obdiv u mladého publika v klíčovém segmentu trhu 15 - 24 let, což zpravidla nebývá vůbec snadné. Důkazem síly CREAM jako přední britské i mezinárodní značky je neustále vzrůstající popularita jeho aktivit.
Po deseti letech nepřetržitého růstu a nevídaných úspěchů má CREAM do následujících let odvážné plány dalšího rozvoje značky. Hudební orientace klubu bude i nadále sledovat přední umělce z Velké Británie i ze zahraničí, což platí i pro akce CREAM po celém světě. CREAM rovněž zkoumá další obchodní příležitosti v oblasti médií a kultury mladých a CREAM TV vyvíjí nové formáty, díky nimž se značka dostává daleko za hranice taneční scény.
HLAVNÍ MEZNÍKY
1994 - CREAM pořádá svou první zahraniční akci na ostrově Ibiza. Nyní CREAM každoročně organizuje přes 150 akcí po celém světě - v Evropě, Austrálii, na Novém Zélandu, v Jihoafrické republice, Japonsku a USA.
1995 - vychází první hudební kompilace CREAM nazvaná "CREAM LIVE". Alba vydaného u předního labelu taneční hudby Deconstruction se prodalo na 250 000 kusů. K dnešnímu dni vyšlo celkem 20 kompilací CREAM. Jejich celkový prodej překročil hranici dvou milionů kusů.
1997 - Cream organizuje první koncerty v USA.
1998 - v Liverpoolu se koná první festival CREAMFIELDS, který zahajuje tradici velkých open air akcí šitých na míru taneční scéně. Festival, na kterém jako hlavní hvězdy vystoupili Daft Punk, Run DMC a Primal Scream, navštívilo přes 28 000 lidí.
1998 - podepsána smlouva s Virgin Records na kompilace CREAM, tímž se posiluje jejich distribuce.
1999 - vychází první singlová nahrávka vydaná CREAM. Label svou pozici dále posiluje takovými hity jako "I Wanna Be U" od Chocolate Puma a "You Take My Breath Away" od SuReal.
1999 - první akce CREAMFIELDS mimo Velkou Británii; konala se v Belgii a sklidila ohromný úspěch. V lednu CREAM také pořádá první akci v Austrálii.
1999 - spuštěna internetová stránka CREAM (www.cream.co.uk). Stránka slouží jako centrum informací o aktivitách CREAM, nabízí fanouškům nonstop přístup, vytváří plně interaktivní prostředí a zároveň funguje jako komunikační kanál. Dnes má stránka aktivní a neustále se rozrůstající databázi více než 60 000 uživatelů.
1999 - zahájeno vysílání CREAM TV. Stanici se dostalo chvály za vysokou kvalitu jejích programů.
1999/2000 - při příležitosti oslav milénia CREAM pořádá čtyři akce v Liverpoolu, Londýně a Cardiffu. Ústředním bodem je Liverpool, kde radnice přizvala CREAM k organizaci liverpoolských oslav milénia a kde se sešlo přes 25 000 lidí.
1999/2000 - CREAM organizuje taneční akci na žádost radnice města Buenos Aires jako součást místních oslav milénia. Akce s předním houseovým duem Deep Dish jako hlavní hvězdou přilákala více než dvacetitisícové publikum.
1999/2000 - CREAM pořádá oslavy Nového roku na Novém Zélandu. Jedná se o první akci CREAM v této zemi.
Celková mediální hodnota CREAM 2000 byla odhadnuta na přibližně 4,5 milionu liber.
2000 - v červnu se koná první CREAMFIELDS v irském Dublinu. Festival představil britské i mezinárodní hvězdy, například Chemical Brothers a Kelis. Na akci přišlo přes 26 000 lidí.
2000 - v říjnu se CREAM představuje v Japonsku.
2001 - CREAM otevírá na uruguayské pláži v Punta del Este bar zvaný "Cream en el Mar". V současné době je bar středem celé jihoamerické klubové scény.
2001 - argentinské Buenos Aires hostí první festival CREAMFIELDS pořádaný mimo Evropu, kterou navzdory neutěšené ekonomické situaci v zemi navštívilo přes 30 000 lidí. Média akci popsaly jako jednu z nejvýznamnějších událostí celosvětové expanze taneční hudby.
2001 - label CREAM podepisuje celosvětovou licenční smlouvu s EMI/Parlaphone, která nahrávkám CREAM umožní ještě lépe zhodnotit dosavadní úspěchy
2002 - CREAM slaví své desáté narozeniny. Akce CREAMFIELDS se budou konat v Liverpoolu, Dublinu a poprvé také v české republice.
OCENĚNÍ
Během deseti let své existence Cream získal více ocenění než kterýkoli jiný britský klub:
Mixmag Magazine Klub roku '95
DMC Awards Klub roku '95
BEDA National Klub roku '96
BEDA Klub severu '96
The Guardian Klubová noc roku '96
Muzik Magazine Klub roku '96
Muzik Magazine Klub roku '97
Mixmag Magazine Klub roku '98
Muzik Magazine Klub roku na Ibize '99
Dancestar 2000 Awards Světový klub roku
Muzik Magazine Creamfields, událost roku 2000
NME Awards Nejlepší klub roku 2000
Muzik Magazine Creamfields, událost roku 2001
CREAM - O FIRMĚ
Sídlo: Liverpool a London, Velká Británie.
Vlastníci: James Barton, Stuart Davenport a Jim King.
Obrat: Za rok 2001 přes 10 milionů liber.
Počet zaměstnanců: 120.
Oblasti činnosti: CREAM má sedm divizí - Hudba (silné stránky: A&R /vyhledávání talentů/ a kompilace), Kluby, Akce, Média, Licence, Sponzoring & Merchandising a Organizace turné.
Další rozvoj: V září roku 2000 získal CREAM několikamilionovou investici od Ingenious Ventures k financování dalšího rozvoje skupiny. CREAM hledá nové příležitosti napříč médii a v oblasti kultury mladých. Mezi nové mediální činnosti patří vydavatelství, DVD a webové projekty. Chystá se expanze CREAMFIELDS na sedm akcí v sedmi zemích. Hudební politika skupiny se bude i nadále orientovat na přední progresivní umělce z Velké Británie i ze zahraničí.
Tvůrci hudby propojující tradiční tvorbu písní se špičkovou taneční produkcí jsou Markee Substance, Darren Decoder a Sian Evansová. Decoder (Darren Beale) původně účinkoval v různých kytarových skupinách na rodící se punkové scéně v anglickém Weston-Super-Mare. Jeho hudební orientaci změnilo setkání s mladým Geoffem Barrowem, budoucím frontmanem skupiny Portishead, a Darren se pustil do skládání hudby - začal s hardcorem.
Markee Substance (Mark Morrison) si prošel podobnou cestu k hudebnímu osvícení. Poté, co se počátkem devadesátých let setkal s Darrenem, společně pomáhali vytvářet klubové akce Ruffneck Ting, které pět let běžely v Bristolu a na jihozápadě Anglie.
I třetí díl do skládačky Kosheen, zpěvačka a autorka písní Sian Evansová, se vynořil z akcí Ruffneck Ting. Markee a Darren poprvé slyšeli Sian zpívat na nahrávce jejich kamaráda, ale po závěru, že ve válce a lásce se může všechno, ji kamarádovi přebrali pro svůj vlastní projekt. První setkání ve studiu přineslo okamžité výsledky. Ani jsem si nestačila sundat kabát, když jsem uslyšela jejich muziku a pustili jsme se do práce. A takhle to funguje dodneška.
Jejich singl Hide U byl na loňských Drum'n'Bass Awards zvolen singlem roku a stal se hitem hudebních žebříčků v Belgii a Holandsku, kde se usadil na druhém místě - za nikým jiným než Britney Spears.
Debutové album Resist nabízí jiskřivý elektronický breakbeat, mrazivé drum'n'bassové písně o lásce a srdceryvně nádhernou chmurnou melancholii, která dává plně vyniknout celé emotivní škále hlasu Sian Evansové. Resist je silná kolekce, která využívá primární sílu breakbeatů s příměsí opojného návalu radosti a eklekticismu, dokonce s občasnými akustickými momenty, které přinášejí do zvukových schémat drum'n'bassu trochu tolik potřebného života.
Hungry je jeden z dalších mezinárodních singlů a koncem měsíce srpna / začátkem září bude následován singlem Harder.
Průlom znamenalo rezidenství v hamburském The Tunnel. Spolu s rezidentem Gary D vydali nahrávku "agresivního trance" "Die Herdplatte", která okamžitě získala uznání v zahraničí.
Po úspěchu "Die Herdplatte" strávil Timo nějaký čas v hudebních studiích Peppermint Jam, kde se naučil "všechno od nahrávání až po distribuci". Nahrávka "Borg Destroyer" připravená s rezidentními producenty Andym a Martinem pod přezdívkou Kinetic A.T.O.M. prodala neuvěřitelných 8 000 kusů - bez jakékoli marketingové a tiskové podpory nebo televizních kampaní.
"Mama Konda", která vyšla v roce 1997 pod hlavičkou "Orinoko", se stala nezbytnou součástí výbavy každého DJ od Moralese k Sashovi a upevnila Timovu reputaci nejžhavějšího objevu. Jak v USA, tak i v Británii se dostala do horní dvacítky klubových žebříčků.
Každé další nahrávky se od té doby prodalo kolem 10 000 kusů, od "Vila Nova" po desky u labelu Bush jako "Eclipse" a "Riding On A Storm". Timovy remixy se dočkaly nadšeného přijetí na všech frontách, od mixů "Everytime" Lustralu (Hooj) a "Let The Freak" Big Rona (48K/Perfecto) až po "Dooms Night" od Azzida Da Bass.
Timo nahrával nejen u Hope Recordings a v současné době u labelu Perfecto, ale také u Hooj Choons, FFRR a Bush. Jeho debutový singl pro Perfecto, "Der Schieber", vydaný v březnu 2000, se nečekaně katapultoval do Top 50.
Na vydání nahrávky "UBIK" v září roku 2000 Timo spolupracoval s Martinem Buttrichem, Andym Bolleshonem a Martinem Bettinghausem. Podle Paula Oakenfolda je "UBIK" "nejlepší nahrávka, se kterou Beck nikdy nepřišel".
"Music For The Maases", retrospektivní antologie, která vyšla 25. září 2000, je názornou ukázkou Timovy technické zručnosti a eklektického stylu - je to prakticky učebnice jeho osobitého soundu, který on sám jednoduše charakterizoval jako "wet'n'hard".
Layo a Matthew B vytvořili hybridní sound mísící breakbeaty, elektroniku a temnější tóny houseu, který pak Matthew začal nahrávat a vydávat na svém enormním vlivném labelu Plank Records. Od gramofonů se pak jejich spolupráce přesunula k mixovacímu pultu a pod jménem The Usual Suspects vydali na dvanáctipalcovém formátu "Split Personality". Poté, co v roce 1998 vyšlo "NightStalkin'" a "She Disrespek Me", změnili své jméno na Layo & Bushwacka! a začali vážně pracovat na svém prvním albu "Low Life".
Album se inspirovalo legendárními akcemi v The End, kde hráli nejlepší světoví DJs, ale také světovým turné se sound systémem The End s Mr C. "Low Life" v sobě spojuje elektronickou hmotu sbíhajících se hudebních stylů, od temných beatů z jejich remixu "Dead Man Walking" a vokálů Roberta Owense v titulní skladbě až po drum'n'bassový "Perfect Storm" a ladné breaky singlu "Bad Old Good Old Days". Matthew album charakterizuje lapidárně: "taková funková tapisérie, chcete-li."
Nyní mají Layo & Bushwacka za sebou křest svého druhého alba, které nese název Night Works a už nyní je hodnoceno velmi kladně. Jejich živé vystoupení na festivalu Creamfields v České Republice si určitě nenechte ujít, neboť může jít o jeden z vašich největších hudebních zážitků!
Underworld vydají svoje první album v nové sestavě bez Darrena Emersona 16.září na značce Junior Boys Own - u nás v distribuci BMG. Jmenuje se A 100 Days Off a skládá se z deseti skladeb. Jako první singl jej bude o měsíc předcházet skladba Two Months Off, která má podle slov kapely šanci stát se velkým letním hitem. Druhým singlem by se pak měla stát řízná klubovka Dinosaur Adventure, jejíž vydání bylo stanoveno na 11.listopadu. My však budeme mít možnost slyšet nový materiál s předstihem.
CO SE STALO S DARRENEM EMERSONEM?
Bývalý člen Underworld a jejich oficiální DJ dále produkuje a vystupuje pod svým skutečným jménem. Od roku 2000, kdy opustil kapelu, na sebe upozornil dvěma mixovanými kompilacemi pro známou sérii Global Connection a také několika zdařilými remixy, např. Spaced Invader (Hatiras) nebo Touch Me (Rui Da Silva). Hodně se činí i na vlastní značce Underwater, kde vydává kvalitní hudbu jiným interpretům. V červenci tam vydává DJ mix Underwater: Episode One, který nahrál společně s Timem Deluxe.
Mimochodem, byl to právě Darren Emerson, kdo inspiroval Underworld, aby se začali věnovat elektronické hudbě, poté, co k nim v roce 1990 přišel.
SPOUSTA LÁSKY A ŠTĚSTÍ OD UNDERWORLD
První půlka roku patřila Chemical Brothers, druhou pro sebe podle všeho získají UNDERWORLD. Jejich zbrusu nové album už je na spadnutí, v srpnu je na Creamfields navíc poprvé uvidíme naživo hrát. Jen doufejme, že jim to půjde lépe, než jejich první interview pro Xmag.
Léto je tady a Underworld jsou zpátky po docela dlouhé pauze. Stýskalo se vám po živém hraní a zájmu médií kolem vás?
Vždycky nám chybí dobré koncerty, ale bez zájmu médií bychom klidně mohli žít. Ukazujeme se v médiích, protože chceme, aby se lidem líbila naše muzika, ne proto, aby si četli, co chceme říct nebo se koukali na naše fotky.
Co jste celou tu dobu dělali?
Jakou dobu? Neustále na něčem pracujeme. Neznamená, že když nemáš v ruce naší novou desku, že neděláme nic jiného. Jsme Underworld nepřetržitě.
Pracovali jste ještě na něčem jiném než na albu?
Pracujeme prostě na hudbě. Něco z toho je pro album, něco ne.
UNDARRENWORLD
Jak jste se vyrovnali s odchodem Darrena z Underworld?
Bylo to jednoduché. On chtěl odejít a my jsme chtěli, aby odešel.
Ovlivnil jeho odchod nějak kapelu?
Ovlivnil, protože jsme najednou měli o jednoho člena, se kterým si můžeme popovídat, méně. Ale co se týče hudby, to byla vždycky Rickova zodpovědnost, takže v tomhle směru se nic nezměnilo.
Nebojíte se, že lidé si budou myslet, že současní Underworld už nejsou tak zajímaví, než ti "staří dobří"?
Ne. Jestli si to lidé chtějí myslet, tak klidně, ale my si myslíme, že tohle je dosud naše nejlepší album. Až ho uslyšíš, tak pochopíš.
Snažili jste se za Darrena najít nějakou náhradu?
Ne.
Jak tedy teď pracujete ve studiu?
Karl zpívá a hraje na nástroje, Rick dělá úplně všechno.
NOVÉ ALBUM
Nemůžeme se dočkat, až uslyšíme vaše nové album A 100 Days Off. Jaké je?
Je skvělé! Někdo nám řekl, že to vypadá, jakoby všechna naše předchozí alba směřovala k tomu novému a my to taky tak cítíme.
Zní jako album starých Underworld nebo zase trochu jinak?
Jako album starých Underworld, ale s trochou více funku a spoustou lásky a štěstí.
Kolik je na něm skladeb?
10
Která z nich bude mít podle vás největší ohlas?
Two Months Off - má opravdu letní zvuk. Little Speaker je pořádně nabasovaný funky track a Dinosaur Adventure je underworldovská smršť, něco jako Moaner bez výkřiků.
Spolupracovali jste na albu s někým?
Ne, pracujeme jen společně. Ne s pophvězdami a známými hosty.
Teď když je album hotové, začnete zase remixovat?
Ne.
POPRVÉ V ČESKU
Co máte radši - práci ve studiu nebo zivé vystupování?
Jsou to dvě odlišné věci a obě jsou dobré.
Jak vypadá a zní vaše nová live show?
Přijď a uvidíš.
Stále více tanečních kapel začíná chápat vystupování jako opravdový živý koncert. Nenapadlo vás zapojit do Underworld show nějaké živé hudebníky?
Proč? Nám se to takhle líbí a lidem, zdá se, taky, tak proč to měnit?
Co si myslíte o rozšíření Creamfields do střední Evropy?
Doufáme, že se to povede.
Ještě jste v České republice nikdy nehráli. Co víte o české taneční scéně?
Opravdu nic, ale myslíme si, že pokud vás baví tancovat a mít se fajn, nemůžete být moc odlišní od zbytku světa.
Znamená pro vás něco zvláštního hrát před zcela novým publikem?
Jen když se mu líbíme.
Ahoj Paule... signál přerušen... Haló, haló, ah, haló... signál přerušen... Konec, volání znova...
Ahoj, promiň, musíme rychle. Jsem v autobuse na cestě z Minneapolis do Kansasu. Máme tu pomoct prosadit nové album ve státech. Promiň, je tu strasně špatný signál... signál přerušen... volání znova.
Proč trvalo tak dlouho než jsi se dostal k tvorbě vlastního alba?
Dělám muziku víc než deset let, ale nikdy jsem nenašel čas pracovat na svém vlastním, osobním albu. Mohlo jsem pracovat s lidmi jako Ice Cube a Tricky a bylo skvělé sedět ve studiu s Hunterem S. Thompsonem.
Ale přesně kvůli tomuhle jsi obdržel velmi špatnou kritiku v britském hudebním tisku. Tvoje práce byla staromódní, příliš orientovaná na americký trh, ne dost trance, zní jako tohle, jako támhleto, ani ryba ani rak.
Pravděpodobně očekávali tranceové album. Já jsem chtěl trochu experimentovat, pracovat s kytarami a s mými kořeny v hip-hopu.
Takže nejsi v rozpacích z té špatné kritiky?
Ne, naopak. Nemusím nikomu nic dokazovat. Tisk vždycky potřebuje na někoho zasednout. Teď jsem to já. Singl je v Top 20, album v Top 10, to mluví samo za sebe, není potřeba říkat víc.
Hraješ 9. a 10.8. na festivalu Sonne Mond und Sterne v Něměcku a na Creamfields v Praze. Proč jezdíš do naší oblasti tak zřídka? Je tu jiná klubová kultura nebo co je ten důvod?
Já skutečně nemohu říct, znám tyto země příliš málo. Možná jen nejsem tak populární... (usmívá se).
Tohle bude změna... signál přerušen... slova... konec... volání znova...
Schránka: Takže děkujeme za pěkný rozhovor a přejeme vše nejlepší...
Na nově spuštěné internetové adrese www.creamfields.cz najdete:
- podrobné informace o festivalu (vstupenky, doprava, mapa, historie)
- seznam vystupujících umělců
- mapu festivalu
- kompletní program
- Cream UK info
Informace o Creamfields festivalu v ČR včetně kompletního line upu byly zveřejněny také na anglických stránkách www.cream.co.uk. O taneční události roku 2002 v České Republice mluví celá Evropa a na Creamfields 9.srpna do Roudnice nad Labem míří jak významní zahraniční novináři a osobnosti taneční scény, tak clubbeři ze všech koutů starého kontinentu.
Skupina UNDERWORLD se do České republiky chystá nejen na festival CREAMFIELDS, který se koná 9. srpna, ale také za účelem propagace svého dlouho očekávaného alba "A 100 DAYS OFF", které se na pultech objeví 9. září.
Spolu s UNDERWORLD přivítáme zahraniční objev roku 2001: britskou taneční formaci KOSHEEN a dva DJské virtuozy PAULA OAKENFOLDA a TIMO MAASE, kteří vydávají u labelu PIAS/PERFECTO; oba u nás exkluzivně zastupuje BMG ČR.
Děje se tak zásluhou společnosti CREAM UK, která vlastní renomovanou značku CREAMFIELDS. Za zásadní považujeme, že Česká republika dostala při výběru místa konání CREAMFIELDS přednost před Německem, Polskem i Maďarskem a stane se tak jednou ze tří zemí, které festival letos v létě přivítají. Jedná se o celoevropskou akci s celoevropskou publicitou. BMG ČR poskytuje festivalu CREAMFIELDS maximální podporu a všichni se těšíme na prvotřídní taneční show, kterou umělci na této akci zaručují! Doufáme, že se všichni uvidíme 9. srpna v Roudnici nad Labem.
Aktuální alba:
UNDERWORLD - A 100 DAYS OFF, vychází 09/09/02
PAUL OAKENFOLD - BUNKKA, vychází 06/16/02
TIMO MAAS - LOUD, vyšlo 04/02
KOSHEEN - RESIST, vyšlo 08/01
Od poloviny tohoto týdne se také začaly v předprodejích prodávat vstupenky na tento festival:
do konce června - 480 Kč + servisní poplatek
od 1.7. do 9.8. - 540 Kč + servisní poplatek
K dostání v Ticketstream, tel. 02/ 24 26 30 49, www.ticketstream.cz a v TicketPro, tel. 02 / 24 81 40 20, www.ticketpro.cz.
Vstupné na místě bude 650 Kč.
Jiří Pokorný, head of JPA Group and promoter of the amazing KC Karlov events in Benesov, today confirmed that he has signed an exclusive agreement with CREAM to host the first outdoor CREAMFIELDS festival in Central Europe.
CREAMFIELDS will take place on August 9th at the Roudnice nad Labem airfield, 20km outside Prague, next to the famous Ríp hill. A unique line-up of top international and local bands and DJ's will play to an audience of 20,000 people at the festival.
And in what has to be one of the greatest dance music scoops of the year, Jirí revealed that UNDERWORLD are confirmed as the headliners of CREAMFIELDS Czech Republic, in what will be one of only 3 live gigs this year!
But that's not all! Also appearing at CREAMFIELDS will be PAUL OAKENFOLD, LAYO & BUSHWACKA, SEB FONTAINE, TIMO MAAS, and XPRESS 2. Other major international acts are still to be confirmed but Jirí promises that there will be a number of other top draws to add to this already incredible line-up. More details will be available shortly.
Local talent appearing at CREAMFIELDS will be lead by groundbreaking local bands TATA BOJS, HYPNOTIX, FLOEX, SIGNIFICANT OTHER and SKYLINE and DJ's MICHAEL BURIAN, LOUTKA, TRAVA, LADIDA and CHRIS SADLER, to name a few.
Jim King, Chief Executive of CREAM says: "Taking an event like CREAMFIELDS to the Czech Republic with the line-up we have is an amazing project. With UNDERWORLD, PAUL OAKENFOLD, TIMO MAAS, XPRESS 2 and the others on the same bill in the middle of summer is something that is already causing huge anticipation in the Czech Republic and we are proud to be a part of it".
With the support of several world class brands including SEMTEX energy drink and PEPSI, and with a 12 hour live nationwide broadcast by RADIO EVROPA 2, CREAMFIELDS will be the event of summer 2002 in Central Europe.
"CREAMFIELDS is the most exciting thing to happen in the Czech Republic since the revolution in 1989", Jirí Pokorny said today when announcing the event.
Event details: Friday, August 9th 2002. 4pm-7am. Roudnice nad Labem, Czech Republic.
Advance tickets: 480 CZKplus booking fee. Available from May 22nd at Ticketstream, www.ticketstream.cz, and Ticket Pro, www.ticketpro.cz. Tickets on door: 650 CZK.
Further information on CREAMFIELDS in the Czech Republic is now available from Tomas Zilvar at TripMag on (+420 2) 2251 8101, zilvar@tripmag.cz
Jiří Pokorný, ředitel JPA Group a promotér akcí KC Karlov v Benešově, dnes potvrdil, že podepsal exkluzivní smlouvu s firmou CREAM na organizaci open air festivalu CREAMFIELDS, prvního ve střední Evropě.
Festival CREAMFIELDS se uskuteční 9. srpna na letišti v Roudnici nad Labem, 20 km od Prahy, nedaleko hory Říp. Pro 20 tisíc posluchačů zde vystoupí jedinečný výběr zahraničních i domácích skupin a DJs.
Hlavní hvězdou akce, která se jistě stane jednou z největších událostí taneční scény tohoto roku, budou britští UNDERWORLD. Jak Jiří Pokorný prozradil, skupina již potvrdila účast, přičemž CREAMFIELDS v ČR bude letos jedním z jejích pouhých tří živých vystoupení!
To ale není všechno! Na CREAMFIELDS se také představí PAUL OAKENFOLD, LAYO & BUSHWACKA, SEB FONTAINE, TIMO MAAS a XPRESS 2. Účast dalších zahraničních hvězd zatím nebyla potvrzena, ale Jiří slibuje, že k tomuto už tak ohromujícímu výčtu přibudou další esa. Bližší informace budou k dispozici co nevidět.
Domácím talentům, kteří na CREAMFIELDS vystoupí, vévodí průkopnické skupiny TATA BOJS, HYPNOTIX, FLOEX, SIGNIFICANT OTHER a SKYLINE a DJs MICHAEL BURIAN, LOUTKA, TRÁVA, LADIDA a CHRIS SADLER.
Šéf společnosti CREAM Jim King říká: "Pořádat takovou akci, jako je CREAMFIELDS, v České republice, a ještě k tomu s takovým obsazením, je ohromná událost. UNDERWORLD, PAUL OAKENFOLD, TIMO MAAS, XPRESS 2 a další v jednom programu, uprostřed léta - to samozřejmě vzbuzuje v České republice velká očekávání a my jsme hrdí, že se na tom podílíme."
S podporou několika velkých světových firem, jako jsou výrobce energetických nápojů SEMTEX a PEPSI a s dvanáctihodinovým živým přenosem na rádiu EVROPA 2 se akce CREAMFIELDS stane událostí léta 2002 ve střední Evropě.
"CREAMFIELDS bude největší událostí v České republice od sametové revoluce v roce 1989," řekl Jiří Pokorný, když dnes akci ohlašoval.
Datum a místo konání: pátek 9. srpna 2002, 16.00 - 7.00, Roudnice nad Labem.
Vstupenky: v předprodeji 480 Kč + servisní poplatek, k dostání od 22. května v Ticketstream, tel. 24 26 30 49, www.ticketstream.cz a v Ticket Pro, tel. 24 81 40 20, www.ticketpro.cz. Na místě 650 Kč.
Další informace o CREAMFIELDS v České republice Vám poskytne Tomáš Zilvar, TripMag, tel. 02 / 2251 8101, zilvar@tripmag.cz.